sannolikhet
Ett mått på hur trolig en händelse är om ett
slumpmässigt försök utförs.
Ex: En vanlig tärning ska kastas en gång. Kastet är ett
slumpmässigt försök som har sex möjliga utfall: 1:a, 2:a, 3:a, 4:a, 5:a
och 6:a. Utfallen utgör tillsammans ett utfallsrum.
Ex: En fotbollsmatch ska spelas. Matchen kan ses som ett
slumpmässigt försök som har de tre utfallen hemmavinst, oavgjort och
bortavinst.
En händelse är ett eller flera av utfallen i utfallsrummet. Händelsens
sannolikhet definieras vanligen på ettdera av sätten 1 och 2 nedan. Men
se också punkt 3.
1. Den klassiska sannolikhetsdefinitionen
Sannolikheten för en händelse är antalet gynnsamma utfall genom antalet
möjliga utfall (som alla förutsätts lika sannolika!). I symboler skriver
man
P(viss händelse) = antalet gynnsamma utfall/antalet möjliga utfall = g/m
P är den första bokstaven i det franska ordet probabilité, sannolikhet.
Ex: Se exemplet med tärningskastet ovan och antag händelsen minst
5:a. Denna händelse omfattar de två utfallen 5:a och 6:a. Två av de sex
möjliga utfallen är alltså gynnsamma. Man får att
P(minst 5:a) = g/m = 2/6 = 1/3 (ca 33 procent)
Definitionen kallas den klassiska därför att den formulerades under
sannolikhetslärans barndom, som inföll på 1500- och 1600-talen.
Intresset gällde då sannolikheter i olika hasardspel.
2. Frekvensdefinitionen
Den klassiska definitionen utgår från att alla utfall är lika sannolika.
Ofta är den förutsättningen inte rimlig. Man använder då
frekvensdefinitionen
P(viss händelse) » antalet gånger händelsen inträffar/hela antalet
försök
Frekvensdefinitionen förutsätter att många försök görs och att de utförs
på samma sätt. Ju fler försöken är, desto mer antas P stabilisera sig
kring ett
”sant” värde.
Ex: En fotbollsmatch kan sluta på tre sätt: hemmavinst, oavgjort
och bortavinst. De tre utfallen är inte likvärdiga; hemmavinst är
sannolikare än vart och ett av de två andra utfallen.
I en undersökning av 1 000 matcher fann man att 423 slutade
med hemmavinst, 235 med oavgjort och 342 med bortavinst.
Frekvensdefinitionen ger alltså följande ungefärliga sannolikheter:
P(hemmavinst) » 0,423 (ca 42,3 procent)
P(oavgjort) » 0,235 (ca 23,5 procent)
P(bortavinst) » 0,342 (ca 34,2 procent)
3. Subjektiv sannolikhet
En subjektiv uppfattning om hur trolig en viss händelse är.
Ex: En politiker säger: ”Sannolikheten för nyval är just nu 60
procent.”
Vid subjektiv sannolikhet föredrar man att uttrycka sannolikheten i
procent. Ofta talar man dessutom om chans eller risk i stället för
sannolikhet.
P ett tal mellan 0 och 1 (eller, vardagligt, ett procenttal
mellan 0 och 100)
P kan lägst vara 0 (0 procent). Händelsen kallas då omöjlig.
Ex: Händelsen 7:a vid ett kast med en vanlig tärning är omöjlig.
P(7:a) = 0.
P kan högst vara 1. Är P = 1 (100 procent) säger man att händelsen är
säker.
Ex: Händelsen Krona eller Klave vid ett kast med ett vanligt mynt
är säker; någon av sidorna på myntet kommer ju upp! Det gäller att
P(Krona eller Klave) = P(Krona) + P(Klave) = 1/2 + 1/2 = 1
Åter |